146
REGISTRES D
[i549]
derriere, plusieurs Conseillers, Quarteniers et bour­geois, meslez parmy Mess™ les Generaulx de la Justice.
Et en cest ordre allerent du cueur de lad. eglise, par la grande porte de la croisée, en procession à l'entour du cloistre, et vindrent rentrer par une porte dud. cloistre en la nef de lad. eglise et au cueur, où ilzseremisrent tous en leurs places, comme auparavant lad. procession. Et après la messe célé­brée, allèrent en ce mesme ordre jusques devant le maistre autel faire leurs dévotions.
Cc fait, s'en allèrent disner; et fut toute la com­paignée de la Ville deffrayée aux despens de lad. Ville-*'.
Après, Monseigneur le duc de Montpensier!1', qui portoit la couronne royalle sur ung oreiller de drap d'or;
Alloit le Roy après eulx, acompaigné, du costé gaulche, de Monseigneur le Connestable portant l'espée nue, et du costé droit, de Monseigneur l'Evesque de Mascon (2', son grant aumosnier;
Suyvoient après Mess™ les Cardinaulx de Lor­raine, de Ferrare, de Chastillon!3' et de La Chambre <4' ;
Après, la court de Parlement, du costé droict, la Chambre des Comptes, du costé senestre, et entre deux, après le premier ranc des Presidens, marchoit Mousr le Prevost des Marchans, seul, Mess™ les Eschevins et Greffier en leurs robbes my parties, et
CLXVI [CXV]. — Pour l'arrest provisional donné pour raison de l'office
de Contrerolleur.
17 janvier i54g. (Fol. i3o.)
Du jeudi, xviimi! jour de Janvier mil vc xlviii.
En assemblée le jour d'huy faicte, en l'Ostel de la ville de Paris, de Mess™ les Prevost des Mar­chans, Eschevins de la ville de Paris et vingt-quatre Conseillers d'icelle, mandez et convoquez pour donner leur avis sur certain arrest provisional donné par la court de Parlement, pour raison de l'office de contrerolleur general des deniers com­mungs et patrimoniaulx, dons et octroyz de la ville de Paris, obtenue et impetrée du Roy par Robert de Beauvais, Procureur en la Chambre des Comptes, parce que led. arrest est directement contre les pre-
villeiges donnez à lad. Ville par le feu Roy Loys unziesme, confirmez par le feu Roy Françoys et le Roy Henry, à present regnant, à lad. ville de Paris; en laquelle se sont trouvez, c'est assavoir :
Mond. sr le Prevost cles Marchans, Guyot;
Mess" Pommereul, Courtin, Eschevins;
Mess™ Luillier, President des Comptes; de Mont­mirel, Maistre des Requestes; Viole, Conseiller de la Court; Dudrac, aussi Conseiller de la Court; Pre­vost, Conseiller des Generaulx de la justice des Aydes; M. de Bragelongne, Lieutenant particulier civil et criminel de la Prevosté de Paris; Courtin,
(•) Louis II de Bourbon, frère aîné de Charles de Bourbon. ( Voir la note 4 de la page précédente. )
'2) Pierre du Chastel, nommé évêque de Mâcon le 7 décembre 1544, fut transféré au siège épiscopal d'Orléans, à la fin de l'année i55i.
(3) Odet de Coligny, dit le Cardinal de Chàtillon (1517-1571), frère de l'amiral de Coligny, fut à la fois évéque de Beauvais, arche­vèque de Toulouse et abbé de plusieurs grandes abbayes. Ayant embrassé le protestantisme, comme ses frères Coligny et d'Andelot, il fut privé dela pourpre et excommunié (i563), se maria et, sous le nom de comte de Beauvais, devint un des chefs du parti calvi­niste. (Le P. Anselme, Hist, généal., t, II, p. 3oo.)
,4) Philippe de La Chambre, originaire de la Savoie, évêque de Bologne, après avoir été abbé de Saint-Pierre-de-Corbie, créé cardinal par Clément VII en 1533, mourut à Rome, le 21 février i55o.
(-) La dépense s'éleva à cent cinquante six livres six sous huit deniers, suivant le Registre de comptes de la Ville pour l'année i54g. Ce document nous apprend en même temps que la cérémonie comprenait aussi le couronnement du roi Henri II : « A Nicolas Delacroix, sergent de lad. ville, la somme de vii" xvi livres vi solz viii deniers tournois, à luy ordonnée par mesd. sieurs (les Prevôt des Marchands et Échevins) et par leurs lettres de mandement données soubz leurs Signetz, le seiziesme jour de janvier oud. an mvc xlviii, pour son remboursement de pareille somme, par luy paiée et desboursee, par le commandement de mesd. sieurs, lant pour la des­pense faicte en la ville Sainct Denis par eulx et par les Conseillers, Quarteniers, plusieurs bourgeois, sergens, archers, arbales­triers et hacquebuttiers de lad. Ville, par eulx appellez pour les accompaigner à la procession faicte en l'église de Sainct Denys, pour remettre les corps sainctz, qui descenduz avoient esté par ordonnance du feu roy, el pour assister au couronnement du Roy present, qui fut faict le mardy, huictiesme jour de janvier m : xlviii,. . . que pour aultres fraiz et mises qu'il a convenu pour ce faire.. . » (Archives nat., KK 286, fol. 25 v°.)